Sinoć je pred do posljednjeg mjesta popunjenim gledalištem Male dvorane Lisinski održana zagrebačka premijera predstave ‘Filantrop’ u režiji Branka Ivande. Riječ je o adaptaciji nikad aktualnijeg teksta oskarovca Christophera Hamptona, napisanog kao odgovor na Molièreovog ‘Mizantropa’.
Predstava za koju dramaturgiju potpisuje Darko Lukić nastala je u koprodukciji Kazališta Marina Držića i Teatra Erato, a ispituje samo naizgled isprazne živote sveučilišnih intelektualaca. Sam Christopher Hampton Filantropa je definirao kao buržoasku komediju, iako tekst ponire u puno šire i složenije društvene nijanse.

Izrastao na bogatoj tradiciji specifične britanske komedije i konverzacijske drame, briljantnih, duhovitih dijaloga ‘Filantrop’ je raskošna jezična parada ispod čije se, elegantne i otmjene vrckavosti, krije autorova nemilosrdna kritika akademske elite.
Nadahnutu izvedbu Janka Popovića Volarića, Siniše Popovića, Bojana Beribake, Nike Lasić, Marije Šegvić, Glorije Šoletić i Nikole Radoša publika je nagradila dugotrajnim aplauzom, a reakcije tijekom izvedbe najbolje su prikazale koliko predstava odgovara našem vremenu i prostoru, ali i ljudima koji nas okružuju.

Opsesivno predani vlastitim blaziranim interesima, članovi hrvatske akademske elite posve su nezainteresirani za događaje i ljude izvan njihovih salonskih i kabinetskih otoka, jedva primjećujući da su u terorističkom napadu ubijeni premijer i pola vlade. Smrt jednog mladića pred njihovim očima tek cinično komentiraju kao stanovitu nelagodu i stvar lošeg književnog ukusa.
‘U vrijeme kad je Hampton pisao nemilosrdnu kritiku jednog posebnog sloja građanskog društva, bizarni događaji poput atentata na premijera i vladu, ili postojanje tajne organizacije koja napada i ubija određene pisce, bili su groteskna slika izmišljenog vanjskog svijeta. Desetljećima kasnije, britanska kritika učitala im je i proročanske konotacije. U hrvatskom okruženju, i likovi i priča pronalaze danas svoje vrlo uvjerljive, životne i prepoznatljive likove, koje bi se lako moglo imenovati stvarnim imenima’, izjavio je dramaturg Darko Lukić.

Redatelj Ivanda Filantropa je odlučio na scenu postaviti prije svega kako bi ‘riješio neke osobne dileme’, ali i potaknuo gledatelje na suočenje s istinom.
‘Trudili smo se da ne iznevjerimo Hamptonova ‘Filantropa’, da njegove ideje primimo kao svoje i da ih opravdano prenesemo u naše okružje. Međusobni odnosi i karakteri protagonista žive pored nas, prepoznajemo ih kao i donekle izoliranu i privilegiranu sredinu u kojoj se kreću’, naglasio je.

‘Ovaj naš Filantrop je višeznačajan i za Teatar Erato i za Kazalište Marina Držića – osim što nam je ovo prva zajednička produkcija, filantropski se držimo ideje da radimo malo drukčije predstave, malo drukčiji repertoar… da postavljamo klasični, kvalitetan dramski tekst i umijeće glumca u prvi plan, što nam je veliki broj gledatelja na izvedbama istaknuo i pohvalio’, izjavila je producentica Lidija Ivanda i zaključila ‘Ne ufam se da smo kazališna elita, ali smo, kao i Hamptonov Filip, pomalo ‘dosadni’ u nastojanju da od ovog ljudskog beznađa, opće mizantropije i površnosti načinimo nešto dobro, uspješno, pozitivno. Saša, naš scenograf i dizajner vizuala za zagrebačku premijeru, znakovito je naslikao ‘virus’. Mislim da nam danas, zbilja više nego ikad, treba taj virus dobrote i filantropije.

Prevoditelj je Petar Vujačić, scenografiju potpisuje Saša Šekoranja, a kostimografiju Barbara Bourek. Dizajner svjetla je Marko Mijatović, a dizajner zvuka Maro Zajec. Suradnik za specijalne efekte je Branko Repalust. Autor video najave je Miran Brautović, fotograf Marijan Marinović, slikarske scenske radove potpisuje Ivana Pegan, a inspicijentica je Anita Bubalo.
Reprizne izvedbe Filantropa očekuju nas 24. svibnja u Kazalištu Marina Držića u Dubrovniku te početkom listopada u Zagrebu.
Pogledajte FOTO galeriju:












Foto: promo