Ponekad se čini da je trenutno sve craft. Ova tuđica koju prevodimo kao zanat u današnjim medijskim stranputicama dobila je na značenju dajući, vrlo često lažni, kredibilitet raznim proizvodima koji su često daleko od same srži svega što ona i u suštini znači.
Riječ craft profilirala se unazad par godina, predvodeći tihu, ali prodornu revoluciju malih proizvođača koji su odlučili proizvoditi i nuditi tržištu drugačije, limitirane i konceptualno nišne proizvode.
Jednako tako, medijskim prostorom i dalje pozitivno odjekuju priče koje vješto razbijaju stakleni strop i mijenjaju ustaljene društvene norme i definicije žena.
Zanimljivo je da je u globalizacijski ubrzanom okruženju, upravo jedna takva priča koja spaja te dvije, novonormalne fabule, dovela do stvaranja ovog izvrsnog proizvoda nacionalne, ali i svjetske craft scene – The Artisan gina.
View this post on Instagram
Iza ovog nagrađenog i prepoznatog domaćeg zanatskog pića stoje 3 godine postojanja vođene znanjem i vještinama dvije žene destilerke samog pogona, Majom Jakovac i Lanom Klipa, koje su nam ovom prigodom dale intiman uvid u proces zanatskog stvaranja, motivaciji i planovima za budućnost.
View this post on Instagram
Zaobiđimo definiranje craft ginova i fokusirajmo se na Artisan isključivo. Što je Artisan gin i koja je filozofija iza njega?
Maja: Destilerija je osnovana ne tako davne 2020. godine. Lana i ja smo od samih početaka uz brand i razvijamo organoleptički potpis pića. The Artisan je ubrzo prepoznat kao premium gin, te se pozicionirao u vrh nacionalnih i svjetskih lista što je i vidljivo kroz nagrade’ 2021 Bartender spirits awards GOLD’ i ‘2020 IWSC quality award’.
Lana: Naša destilerija je jedina u Hrvatskoj, a jedna od nekoliko u svijetu koja svoj hand crafted gin proizvodi postupkom hladne vakuumske destilacije. Uz bobice borovice, destilat se dobiva maceracijom i pažljivim balansom 14 biljaka te začina koje nabavljamo od hrvatskih OPG-ova.
Ono što je doista drugačije način je destilacije. Za razliku od ostalih koji koriste klasičnu destilaciju u bakrenim kotlovima ili drugim naprednim sustavima, Artisan se proizvodi korištenjem hladne destilacije. Preciznije, riječ je o sustavu u kojem pumpa izvlači dio zraka i spušta točku vrelišta kemijskih spojeva, pa je destilaciju moguće izvesti na daleko nižim temperaturama od onih klasičnih koje su obično na temperaturama iznad 90°C. Manja upotreba topline stvara ujednačenost aroma u svakoj destilaciji i čini finalni proizvod laganim i vrlo pitkim.
Koliko je važno bilje u stvaranju Artisan gina? Koliko ste se oslanjale na lokalne dobavljače?
Maja: U našoj destilaciji koristimo isključivo dehidrirano bilje i začine, kontroliranog porijekla i
Proizvedeno na malim obiteljskim gospodarstvima. Uz bobice borovnica koristimo još sveukupno 14 bilja i začina na čijoj recepturi se, dok se nije dobio savršen balans, radilo 25 dana. Posebno bismo izdvojili korijen hrvatskog cvijeta irisa, lavande, sladića, korijandera i bazge. Sam postupak proizvodnje garantira istu aromu i kvalitetu gina u svakom small batch punjenju. Na prvu će vas osvježiti citrusne note i korijander, a kao after taste ugodan badem i list masline.
Svi možemo prepoznati ono što nam okusom odgovara, ali iz stručne perspektive, kako možemo znati da je neki gin uistinu zanatski i premium?
Lana: Mnogo je faktora poput načina destilacije, postojanosti kvalitete i arome u svakom batch-u, kvaliteta sastojaka, te na kraju i premium ambalaža i distribucija. Jednostavno rečeno, pravi craft gin iza sebe ima stvarnu osobu ili mali tim poput Maje i mene. Možda zvuči patetično, ali znanje, posvećenost i strast osoba koje stvaraju određeni premium gin su ti koji određuju recept. Ta se individualnost ogleda u svakom džinu i nije nešto što možete kupiti ili masovno proizvoditi.
Kako je, zapravo, premium gin postao mainstream?
Lana: Od svih različitih kategorija alkoholnih pića koje čine dinamičnu kulturu pijenja diljem svijeta, gin ima nedvojbeno najslavniju prošlost kao i impresivan comeback u čaše širokih demografskih skupina diljem svijeta
Gin, sam po sebi, je mainstream zahvaljujući široko dostupnom gin toniku, jednoj od ikona koktel pića staroj više od 100 godina.
Tržište je preplavljeno proizvođačima gina pa tako samo u Hrvatskoj imamo njih više od 200. Međutim, struka kao i konzumenti sve više cijene kvalitetu i “value for money”, pa se stoga okreću premium proizvodima koji nude i premium iskustvo konzumacije. Tu svakako uključujemo šire faktore – od estetike boce, posvećenosti izvrsnosti, kvalitete okusa pa sve do mirisa.
Tržište domaćih premium ginova je u ekspanziji i pronalazimo veliki broj proizvođača za obujam tržišta. Koja je pozicija Artisana? Kakav je feedback na inozemnom tržištu?
Maja: Artisan se lijepo pozicionirao i u turističko ugostiteljske objekte, veleprodajna te maloprodajna mjesta, a i u privatne zbirke kolekcionara ginova što našu sreću mjeri u visokim promilima. Upravo smo završili i predstavljanja na dva velika nišna sajma gdje smo dobili zaista pozitivne povratne informacije.
Lana: U trenutku kada je Artisan zakoračio na tržište u Hrvatskoj, gin kao piće nije bio popularan kao danas, stoga je prodaja na stranim tržištima bila dosta zastupljenija. Danas je Artisan, osim u Hrvatskoj, prisutan u mnogim stranim zemljama poput SAD -a , Ujedinjenog Kraljevstva, Finske, Nizozemske, Njemačke, Švedske, Mađarske, Italije i brojnih drugih.
Postoje li još neki proizvođači gina kojima se stvarno divite i koje osobno favorizirate?
Maja: Jako poštujem sve destilatore gina, velike i zanatske. To je, poglavito u našim granicama, prijateljska industrija i stekli smo mnogo prijatelja i podijelili iskustva tijekom mnogih popijenih G&T-ova tijekom godina.
Iako je univerzalan, gin je ipak više ženski favorit u kategoriji žestokih pića. Koji je razlog tome?
Lana: Moda zato što ima vrlo malo kalorija?
Statistika kaže da su žene u većini kada je konzumacija gina u pitanju. Nježnije je piće od npr. whiskey-a i nudi zaista širok spektar okusa. Također, gin tonik je jednostavno piće, a uz kreativan dodatak garnisha pretvara se u fancy piće koji nudi dodatno iskustvo konzumacije i samog ophođenja prilikom iste. Znamo da žene primjećuju detalje više nego muškarci.
Ipak, premium gin, hladno vakuumski destiliran poput Artisana, daje jedno novo iskustvo ispijanja čistog gina u pratnji kocke leda, pa se kao takav pretvara i u ‘muško’ piće.
Sretna sam što primjećujem da sve veći broj konzumenata uživa u čistom Artisanu što nam je ujedno najveća potvrda kvalitete i sve boljeg pozicioniranja.
Vratimo se na vas dvije, nije česta pojava da su kreatorice jednog žestokog alkoholnog pića upravo žene. Recite nam kako su gin i sama proizvodnja istog ušli u vaše živote?
Maja: Kao i dosta craft priča, ima tu dosta pozitivne ludosti, želje, građenja znanja, neuspjeha ali i istinske posvećenosti. Doslovno je to bio skok u nepoznato, učenje od samog početka, istraživanje svakog detalja proizvodnje kroz ugodne i neugodne situacije. Definitivno izlazak iz vlastite komfor zone.
Lana: Prije svega, prvo je krenulo zajedničkim prijateljstvom koje je kasnije kroz neplanirane životne okolnosti dovelo do toga da imamo Artisan.
Što zapravo znači biti destilerka, koje su tajne zanata?
Lana: Kao i u svakom zanatu, predanost i posvećenost svakom detalju proizvoda, poštivanje procesa te recepture proizvodnje, kao i ono najvažnije – ljubav prema poslu koji radiš.
A biti destilerka za mene znači privilegiju da same stvaramo svoj proizvod od početka do kraja i imamo potpunu kontrolu nad finalnim proizvodom. Doduše, donosi i one zanimljive situacije iza zastora – do izazova baratanja viličarem, paletama i “plivanja” u još uvijek muškoj branši.
Maja: Skoro pa svakodnevno se susrećemo s iznenađenim pogledima i nevjericom. Svi nas u čudu pitaju zar baš nas dvije sve radimo same. Ali eto, razbijamo stereotipe na najkvalitetniji način. Najveća inspiracija i vjetar u leđa su zaista lijepi komentari na kvalitetu našeg gina. Tržišta ga sve više traže, preporučuje se po nišnim forumima ili se pak poklanja i lijep je osjećaj znati da stvaramo nešto što konzumenti vole. To su na kraju i glavni razlog sveg truda. Najteže je naravno bilo, kao i svima, probiti se na lokalnom tržištu koje je malo i preplavljeno stranim i domaćim proizvođačima. Sad već lakše dišemo.
Koja je vaša ambicija za daljnji razvoj Artisana?
Maja: Stvarati i dalje jednako kvalitetan proizvod, širiti ponudu u smislu novih okusa gina, okušati se i u destilaciji drugih alkoholnih vrsta pića pod Artisan brandom. Puno je planova, još više želja, no idemo korak po korak, smisleno, posvećeno i strpljivo.
Kako u životu tako i u poslu postoje dani koje treba izdržati. Bude i groznih grešaka, smijeha, nezgoda, suza ali naša linija posla je sama po sebi zanimljiva i dinamična, te motiva ne fali. Najveći pokretači su ljubav prema onome što radimo i sreća koju pronalazimo u svakom novom danu. Zvuči kao kliše, ali je tako. Najveći pokretači su oni nematerijalni.
Na kraju, za one koji ga nisu probali, recite nam što je Artisan gin experience i kakva ga publika najbolje utjelovljuje?
Lana: Artisan u sebi nosi posvećenost, kvalitetu i lokalnost. Sama premium etiketa priziva potrošače koji si znaju priuštiti luksuz, ne u smislu financijski skupog proizvoda, već u formi premium užitka. Već je na samoj ambalaži vidljivo da vas konzumacijom očekuje drugačije putovanje i da je finalni okus nešto jedinstveno i zanatski. Uvijek mentalno uz Artisan vežemo one koji su dovoljno iskusni da prepoznaju trenutak i okus našeg proizvoda, pretačući taj isti experience u sve trenutke života koji i zovu konzumaciju takvih pića.
Arstisan je uživanje u sadašnjem trenutku, individualizam ugađanja samom sebi i istovremeno socijalni trenutak druženja kroz uživanje u kvaliteti, mirisu i okusu hand crafted proizvoda.
Foto: promo
#theoneisnotenough