Kada je, 2014. godine, Zagreb Design Week predstavio svoje prvo izdanje u Laubi, o hrvatskom dizajnu namještaja nije se niti pisalo niti govorilo u superlativima. Bilo je to vrijeme kada se dizajn namještaja vezao uz talijanski i skandinavski namještaj, ali to je bilo i vrijeme kada su se na hrvatskom obzoru počele nazirati promjene, ulijevajući nadu u svjetliju budućnost. I nije to bio tek optimizam bez pokrića. Priča se zbilja počela kotrljati. Zagreb Design Week iz godine je u godinu rastao, a paralelno s njim rastao je i domaći dizajn, koji danas, devet godina kasnije, predstavlja ozbiljan temelj za razvoj hrvatske industrije namještaja.
Izgrađena na zdravim temeljima suradnje investitora, inženjera i dizajnera, sa svojim se inovacijama i promišljenim, ali itekako odvažnim poslovnim pothvatima prometnula u jednu vitalnu scenu prepoznatu i cijenjenu i izvan naših granica. Umjesto izvoza sirovog materijala i proizvodnje za druge tvrtke, koja je dotad dominirala, sve više domaćih tvrtki odlučilo je prigrliti dizajn, kao osnovu razvoja marke i tržištu ponuditi originalno dizajniran i kvalitetno izrađen, gotov proizvod. Bio je to rizik koji se isplatio.
Te, sada već davne 2014., postojala je samo Prostoria, mala obiteljska tvrtka smještena u Hrvatskom Zagorju čiji osnivač i vlasnik, Tomislav Knezović, tada vjerojatno nije niti slutio da će upravo Prostoria postati vodeća hrvatska tvrtka za proizvodnju namještaja i glavni promotor kulture suvremenog dizajna. Zahvaljujući svojoj viziji i fokusirajući se upravo na dizajn kao temelj razvoja, Tomislav Knezović je, u samo deset godina, ostvario uspjeh nezapamćen na domaćoj sceni.
Kombinirajući kvalitetne materijale i kvalitetan dizajn, Prostoria je razvila prepoznatljiv dizajn baziran na kvaliteti, udobnosti i estetskoj autentičnosti. Pionirski poslovni pothvat Prostorije prepoznala je struka, ovjenčavši ih brojnim nagradama, ali, ono što je još važnije, prepoznala ga je i publika. Kolekcije 3angle i Polygon postale su neizostavan dio interijera stanova, ureda i hotela diljem Hrvatske. Prostorijini proizvodi iz hale u Zagorju svakodnevno putuju na svoje nove adrese, u više od 60 država i 1.000 premium trgovina diljem svijeta. No, ono što je vjerojatno najveći uspjeh Prostorije jest njihov nepobitni utjecaj na Hrvatsku scenu. Prepoznatljivost i proboj ‘male’ zagorske tvrtke ohrabrio je i druge da ne umanjuju vlastite potencijale, te da upravo dizajn postave kao temelj vlastitog razvoja.
U vrijednost i potencijal dizajna vjeruje i Ancona Grupa, tvornica namještaja iz Đakova. Nakon sjajnog uspjeha njihove konceptualne kuhinje Slavonika na prestižnom milanskom sajmu namještaja Salone del Mobile, Ancona Grupa pod vodstvom Markice Stanušića, odlučila je nastaviti suradnju s mladim dizajnerima iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Makedonije, a početkom 2019. godine na jednom od najcjenjenijih sajmova namještaja u svijetu, onom u Kölnu, premijerno su predstavili novu hrvatsku marku namještaja — NUNC.
Nikola Radeljković kao umjetnički direktor, u prvu NUNC kolekciju, utkao je potpis niza dizajnera poput Vladimira Madunića, Nataše Njegovanović, Lee Aviani, Studia RU:T i Regular Company i drugih, a na krilima početnog uspjeha, NUNC je nastavio njegovati suradnje s perspektivnim mladim dizajnerima razvijajući svoj jedinstveni, minimalistički dizajnerski rukopis.
Godine 2018. propulzivnoj se domaćoj dizajnerskoj sceni pridružila i marka iz Vrbovca — Milla&Milli, nastala u sklopu drvne industrije Mundus Viridis. Predani održivom poslovanju, Ksenija i Ivić Pašalić novu su marku namještaja odlučili izgraditi na zdravim temeljima, fokusirajući se na dizajn, besprijekornu kvalitetu materijala i izrade, te korištenje isključivo prirodnih materijala među kojima dominira masivno hrvatsko drvo poput hrasta ili oraha.
Pod vodstvom Maše Vukmanović na mjestu umjetničke direktorice, i u suradnji s Jelenom Lukac Kirš i Jakovom Šrajerom, kao ključnim dizajnerima, nastao je snažan stil koji su prepoznali i publika, i struka pa je Milla&Milli već 2021. osvojio najpoznatiju nagradu za dizajn na svijetu — Red Dot i to kao cjelokupna „marka namještaja“, što do sada nije uspjelo nikome iz Hrvatske.
Prije svih, čak i prije Prostorie, bio je zagrebački Dizz Concept. Tvrtka, nekoć poznata kao INkea, svoj je put započela još 1992. godine, a od tada do danas opremila je više od 10 tisuća poslovnih prostora. No, za razliku od ranije spomenutih tvrtki, u Dizz Conceptu ne možete kupiti stolac ili fotelju. Ova je tvrtka pravi specijalist za specifične, nišne, proizvode bazirane na kompleksnim tehnološkim rješenjima, zato i nije mogla biti uzor drugim proizvođačima namještaja.
Dizz Concept tako u ponudi ima sustav MOVI u čijem je središtu pokretni zid koji se ‘šeta’ po sobi ili Office Shell, uredski prostor dizajniran kao ‘školjka’ koji omogućuje privatnost i izolaciju od svih uredskih distrakcija, a koji se pokazao izuzetno pametnim rješenjem u vrijeme COVID pandemije kada je fizička barijera dobila novu vrijednost.
Ove godine na Zagreb Design Weeku predstavlja se i Regalerija, tvornica tepiha iz Zaboka. Nije proizvođač namještaja, ali zajedno s njim, spada u kategoriju uređenja interijera. Regalerija je baštinica zagorske tradicije proizvodnje tepiha, Regalerija se diči suradnjom s umjetnicima i dizajnerima koja traje već pedeset godina. Surađivali su sa svima — od Ivana Lackovića do Silvija Vujičića.
Ne čudi stoga da su danas orijentirani na visokokvalitetne tepihe i pod vodstvom Anđelka Švaljeka planiraju višestruko povećanje prodaje. U subotu, 11. rujna, na Zagreb Design Weeku, Regalerija će uz pomoć posjetitelja napraviti tepih u duhu ovogodišnje teme festivala — Limitless / Bez granica. Posjetitelji će dobiti mogućnost tehnikom ‘taftanja’ sami intervenirati u dizajn tepiha, ostaviti trag svojom rukom, ugrađujući niti u tepih.
Jedinstvenu priliku za vidjeti na jednom mjestu sve najbolje hrvatske proizvođače namještaja, nudi Zagreb Design Week koji će od 6. do 11. rujna 2022. na Akademiji likovnih umjetnosti u Ilici 85 pokazati da je hrvatski dizajn namještaja neupitno ušao u prvu globalnu ligu. Dokaz da je scena živahnija nego ikad prije, ali i da sve više hrvatskih tvrtki spoznaje vrijednost dizajna u razvoju poslovanja, jest i Metoda — najnovija marka namještaja na hrvatskom dizajnerskom nebu.
Metoda koja je svjetsku premijeru imala u lipnju na milanskom tjednu dizajna, hrvatsku će premijeru imati na zagrebačkom tjednu dizajna. Nastala na temeljima bogatog iskustva prikupljenog tijekom 70 godina rada tvrtke Spin Valis iz Požege, koja je odlučila napraviti zaokret i okrenuti se kreiranju vlastite marke proizvoda veće dodane vrijednosti.
Pod vodstvom direktorice Marije Jelčić Markanović i umjetničkog direktora Mladena Orešića, angažirani su hrvatski dizajneri koji su iskustvo stekli radeći, između ostaloga i na projektima Prostorie, NUNC-a i Mille&Millia.
Pokrenula se lavina. Znanje i iskustvo prenose se s jednog projekta na drugi. Svjedočimo stvaranju novog poglavlja hrvatske industrije namještaja. Pet vrhunskih tvrtki u industriji namještaja, nije malo ni na svjetskom nivou. Hrvatska može biti ponosna na svoje namještajce, dizajnere i prirodne resurse — hrvatske šume.
Foto: promo